PESSEBRES–2012, AMARCORDS, REALITATS I ANHELS
Passades les festes nadalenques i abans que la Candelera no ens canviï el cicle de l’any al calendari, la tradició imposa que el pessebrisme d’avanguarda es lliuri obertament i sense pressions al criteri del jurat popular.
LA MAMELLA D’AMARCORD AMB SUPORT DE L’HORTA VALENCIANA
Un càntir i un suport de gas, és a dir, objectes relacionats directament amb dos dels elements bàsics de la matèria –aigua i foc– guaiten des del terra la paella que podria ser cuinada en una qualsevol barraca valenciana i que, en aquest cas, corona, com si d’una falla es tractés, una esplèndida rèplica de Maria Antonietta Beluzzi en el seu paper d’estanquera preferida dels adolescents d’Amarcord. Precisió tècnica fonamentada en l’hiperrealisme de Ron Mueck.
L’ARRELAMENT A LA TERRA
Molt abans que el ràfting s’imposés com a esport d’aventura, als verals del
Pallars el personal se les havia amb els rais. La construcció d’embassaments, l’automòbil i la millora de les carreteres van acabar amb aquesta activitat, ara des-apareguda més enllà del record i la festa.
Des de Coll de Nargó a Comiols i de la Pobla de Segur a Tremp, els autors han mantigut la constant del territori com a eix central de la seva temàtica alhora que, en la realització tangible de l’obra, han consolidat la idea primigènia de la tradició i han romàs conseqüents amb la utilització dels materials. Suport musical molt adient i ben executat.
LA SAGRADA FAMÍLIA DÓNA SUPORT A LA CAUSA CATALANA
Sembla talment com si l’úter embarassat que presentà la parella d’autors en el certament darrer hagi volgut concentrar, a l’hora del part, els esdeveniments més significatius que com a col·lectiu i com a poble hem patit i gaudit els últims mesos. Les angúnies han donat pas a la més gran de les esperances i aquell prenyament uterí, al cap d’un any, ha fruitat una família sencera.
En un racó, a prop de les eines de fusteria pròpies del Josep de la casa, no hi falta el contenidor de rebuig curull de porqueria borbònica.
Enfront possibles represàlies de la senyora Llanos de Luna caldria preguntar als autors si acceptarien una lectura sibil·lina d’acord amb la campanya «Si no ets envàs al groc no vas».
‘ARA DIGUEU: «ENS MANTINDREM FIDELS PER SEMPRE MÉS…»’
Ens complau constatar la fidelitat als criteris personals i vitals dels concursants respecte les obres que presenten al certamen. En moments difícils com els que ens toca viure no deixa de ser un valor i un mèrit romandre en l’ortodòxia personal que hom ha anat forjant de forma voluntària en el decurs de la vida. Potser és per això que, avançant-se a l’Any Espriu, encara que sigui de manera espontània i no deliberada, el pessebrisme del darrer Nadal s’ha anticipat a l’homenatge al poeta.
Después de cargarme la formación en los centros de enseñanza compruebo horrorizado hasta el último de mis pelos que tendremos que adoptar medidas contra las familias catalanas.
¡¿Cómo es posible que todavía hoy se den imágenes de malos ejemplos y rebeldías como las que proporciona la familia de uno de esos belenes?! ¡Habrá que prohibir los belenes o las familias! No sé, tendré que consultar a Soraya.
¡Prohíbelo todo, José Ignacio! Ah, y por este ‘trabajo’ no recibiràs el sobre, con lo de Bárcenas nos viene un poco mal.
La Comunidad de Madrid ofrece al Jurado de este certamen de belenes viaje y estancia para celebrar deliberaciones. Prometemos influir sólo un poco (aunque de forma intensa) para que de una vez por todas abandonen esta manía que tienen Vds. de relacionar sus temáticas, incluso las más universales, con cuestiones regionales o locales, tan poco español todas ellas.
Una vez más y como siempre al servicip de España.
Agraïm la invitació però no… encara ens vindria a saludar en Duran Lleida o en Jordi Casas i les deliberacions inclouen sessions dures de treball. Preferim un aïllament més internacional (amb perdó. Si mai ens cal passaport per al desplaçament ens ho rumiarem.
No serà un homenatge a Andreu Alfaro, tanta escultura?
Tot plegat sembla molta feina per al Jurat; jo, de vosaltres, aquest any aniria a deliberar ben lluny, nord enllà, o, si molt convé deslliurar-vos de pressions, fins i tot em rumiaria d’anar a altres continents. Ah,el veredicte convindria que no coincidís amb el Nadal del 2013, eh?, uns mesos abans estaria bé…