GLOBAL ECONOMY & DOMESTIC
Com molts dels que em llegiu, de petit van obrir-me una ‘llibreta’ a la caixa d’estalvis, jo era de la Caixa d’Estalvis de Sabadell, més tard Caixa Sabadell, després Unnim i, el que en queda, BBVA. Amb el pas del temps vaig aprendre a ingressar-hi els petits guanys que aconseguia i també a efectuar els reintegres pertinents. Durant la incipient adolescència recordo encara la classe de matemàtiques on ens explicaren la famosa fórmula del crt/100, a la qual seguiren una quantitat ingent de problemes que requerien l’aplicació de la fórmula expressada.
Amb els anys he vist i sentit economistes de tot tipus, ideologia i religió –els passegen d’un plató a l’altre com a vedettes– però no he après res, llevat d’una creixent desconfiança, que em pugui servir per millorar la meva malmesa economia, de ben segur perquè els meus coneixements en el tema són pura xavalla. Després d’intentar durant anys quadrar el balanç, us mostro el saldo que presenten les meves oïdes:
feina, sou, salari, diner, cèntim, ral, pela, euro, estraperlo, mercat negre, diner, moneda i bitllet, banc, banc dolent, caixa d’estalvis o simplement caixa, aranzel, capital, especulació, secret bancari, taló, xec, pagaré, cash, compte corrent i d’estalvi, crèdit i la tarjeta de crèdit, lletra de canvi, factura, nota en blanc o en negre i rebut, IRPF, base impositiva, béns mobles, béns immobles, hipoteca, indicador CECA, euríbor, índex IRPH, IRS, RAI, ASNEF, economia financera, acció, obligació, dividend, interès, valor nominal i valor comptable, pla de pensions, OPA, Agència Qualificadora de Risc, Pla de pensions, Fons d’inversió, bo i bo escombraria, qualificació de risc creditici, cartera de valors, certificat de dipòsit, economia submergida, economies emergents, dèficit, inflació, deflació, devaluació, deute, exportacions i importacions, IPC, aval, prima de risc, atur, liquidesa, passiu, taxes i impostos de tot tipus, inversió, línia de crèdit, mercat, Mercat Comú i Unió Econòmica Europea (UE), PIB o PBI, PNB, fallida, suspensió de pagaments o ERO, recessió i creixement, recaptació, descompte, renda i rendabilitat, venda al comptat, a terminis o leasing, vaga i locaut.
Ah, i entre els possibles oblits no voldria que hi figurés el G20, el Down Jones, l’índex Nikkei o l’Ibex, ni el Banc Mundial, l’FMI i el BCE, tampoc la banca elèctrònica ni la banca ètica, que en algun lloc m’hauran d’ingressar la pensió mentre us acombaio en la camí cap a la probresa.
T’has descuidat “banc dolent”, que ningú sap què ha de ser ni per què ha de servir perquè bé que els productes porqueria i excessos del totxo continuaran existint, amb banc dolent o com ara. Això només ho arregla una catàstrofe